- Nederland kreeg er afgelopen jaar ruim 180.000 personenauto’s bij, bevestigt autobrancheorganisatie Bovag na berichtgeving van het AD.
- In voorgaande jaren kwamen er zo’n 100.000 auto’s per jaar bij.
- Afgelopen jaar was bijna een derde van de totale registraties elektrisch.
- Lees ook: Autotest: de Lotus Eletre is groot, machtig en snel, heel snel – maar is deze elektrische SUV een Lotus?
Het aantal auto’s op de Nederlandse wegen steeg afgelopen jaar rap. Er kwamen ruim 180.000 personenauto’s bij, waardoor er nu 9,4 miljoen personenauto’s rondrijden in Nederland.
Dat bevestigt een woordvoerder van autobrancheorganisatie BOVAG na berichtgeving van het AD.
Die stijging wordt door BOVAG “opmerkelijk” genoemd, maar de brancheorganisatie kan nog niet zeggen waar die precies door komt. In voorgaande jaren kwamen er zo’n 100.000 auto’s per jaar bij. In 2015 reden er nog 8,2 miljoen auto’s op de Nederlandse wegen.
Er werden afgelopen jaar bijna 370.000 nieuwe auto’s verkocht, fors meer dan het jaar daarvoor. Dat komt met name door een inhaalslag van uitgestelde leveringen in 2022, zeiden BOVAG en RAI Vereniging eerder.
Ook werden er 254.000 auto's geïmporteerd, tegenover bijna 280.000 geëxporteerde auto's Daarnaast zijn volgens het AD 164.000 auto's gesloopt.
ANWB maakt zich zorgen over toenemende files
"Waar gaan al die extra auto's rijden", vraagt Arnoud Broekhuis van de ANWB zich af tegenover het AD.
Hij verwacht meer én langere files. Vorig jaar kregen we al een voorproefje: de filezwaarte (de lengte maal de duur van de files) steeg op jaarbasis met 17 procent. Ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, nam de filezwaarte met 6 procent toe.
Zeker in combinatie met de wegens de stikstofcrisis stilliggende infrastructuurprojecten, die bedoeld zijn om de doorstroming te bevorderen, kan dit voor problemen zorgen.
Bijna 1 op de 3 nieuwe auto's is elektrisch
Voor dit jaar verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er 360.000 nieuwe auto's op kenteken worden gezet. Dat is meer dan de prognose voor 340.000 nieuw verkochte auto's van vorig jaar, die dus ruimschoots werd gehaald.
Het is volgens de organisaties nog wel onzeker welke invloed bijvoorbeeld subsidies hebben op de vraag en aanschaf van elektrische auto's bij particuliere en zakelijke kopers.
Afgelopen jaar was bijna een derde van de totale registraties elektrisch.